Pest eller kolera

Inatt sov vi på barnavdelningen på sjukhuset för observation av lillemans bråck. Imorse fick vi höra att man helst avvaktar med operation tills han fyllt ett år om han nu inte verkar lida av det. 

Men gör han verkligen inte det?
Sålänge bråcket går att trycka tillbaka så ska det inte vara någon fara. Men sen behöver man även ta ställning till om man tror bråcket smärtar eller ej. Hur vet man det med en liten bebis som skriker av så många olika anledningar? Vilket mörker! Men ibland känner jag inte igen sättet han skriker på i samband med att bråcket hoppat ut. Min instinkt säger att det inte alls är smärtfritt alla gånger. Men hur ont det egentligen gör är omöjligt att veta. Det gör mig såklart hemskt orolig. Hur pass illa är det? 

Men att söva och operera en så liten är inte helt lätt så därav har Örebro som policy att avvakta om det går. Läste på 1177 att barn under 6mån bör opereras inom ett par veckor? Men det är väl en avvägnings fråga vad som är bäst från fall till fall? Vart går gränsen för att det ändå är värt väntan? Hjälp jag vet liksom varken ut eller in.

Att fasta ett spädbarn i 4h inför operation känns såklart fruktansvärt bara det. Vi får helt enkelt ta en dag i taget och märker vi att det bråkar för mycket och att liten har ont så måste han väl ändå opereras tidigare?
Pest eller kolera att avvakta eller göra det så snart som möjligt. 
Allt känns bara så tungt nu.

Vet att jag borde vara glad att det inte är något värre än ett bråck men tyvärr så har jag svårt att tänka så utan ser helt ärligt det här som det värsta jag vart med om i hela mitt liv. Hoppas innerligt att han inte lider min lilla skatt. Läkaren sa att han inte var ett dugg orolig och att jag inte heller borde vara det. Det kändes lite bättre, men bara lite. 
Mitt hjärta värker mer än någonsin.. 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0