Recept som bör ristas i sten

Jag har kommit över det helt klart bästa saffransbröd receptet ever!! Har sparat det i luren, i minnet, på en lapp, i min dator, hemma hos vänner osv. 
(Möjligt att jag överdriver sanningen) Men OM allt skulle skita sig så vill jag även printa ner det här i cyberspace. För precis så bra är det. Med andra ord bäst. 






50g jäst
100g smör
5dl mjölk
250g kesella lätt
3påsar saffran 1 1/2 g
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
14-17dl mjöl 

Smält smör och tillsätt mjölken.
Känn så att det är fingervarmt och blanda sedan i jästen.
Tillsätt kesella, saffran, socker, salt och mjöl


Låt degen vara ganska lös medan den jäser i 40 min.
Blanda sedan i resterande mjöl så att du kan bearbeta den till bullar.
Låt sedan jäsa ytterligare på en plåt i ca 30 min.
Små bullar 225 grader i 5-8min.
Stora bullar 200grader i 10-15min


Ovan bakade jag ut mina med en fyllning gjord på mandelmassa, vaniljsocker, smör och socker. SMASKENS! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0