Kolakakor i jultappning



Hittade ett recept på en underbar blogg där det hade bakats
kolakakor i jultappning, dvs. med kryddor såsom
nejlikor, ingefära och kanel.
Kolakakor är lätt som en plätt att svischa ihop
så dessa var ett givet julbaksprojekt.





Dom blev verkligen farligt goda!
Tanken var att ha dom framme på bordet,
lite sådär tjusigt och juligt.
Men efter att ha smällt i mig tre kakor insåg
jag att jag har alldeles för dålig karaktär för det haha
Nu står dom i gotteskåpet istället,
kanske jag kan glömma bort dom för en dag eller två
(vem försöker jag lura?)
Men chansen är rätt stor att skålen är tom nästa gång jag gör ett besök
(då vet man iallafall att kakorna gick hem hos sambon)
<3

Pepparkakor i all sin glans, men dessa var ännu godare!

Sätt ugnen på 175 grader

Rör ihop 100g mjukt smör med 1dl socker och 2msk ljus sirap.
Sedan tillsätter ni 2,25dl mjöl, 0,5tsk bikarbonat,
1tsk vaniljsocker, 1tsk malen ingefära, 1tsk malen nejlika
samt 1tsk malen kanel.

Rör ihop allt till en kletig deg, sedan gör ni två avlånga korvar som ni lägger på en plåt med bakplåtspapper, tryck ut dom lite lätt. Grädda sedan i mitten av ugnen i ca 12min.

Skär sedan upp lagom kakbitar medans dom fortfarande är lite småvarma så att dom inte går sönder.

Dryckestips: Julmust för den ultimata julstämningen!



LYCKA TILL

Kommentarer
Postat av: ROSANNA

åhh vad gott det där ser ut! :)

2011-12-04 @ 19:32:06
URL: http://scenbloggen.com/rosanna
Postat av: Jan-Börje

Men dä va väl självaste faän hur länge ska man behöva stirra säj blind på di dära nedrans kolakakorna du gick å bakte te karlslok'n din!!!!

2011-12-07 @ 16:56:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0