panta eller inte panta??


Jag hör till den kategorin av människor som pantar mina burkar istället för att slänga dom.
(Jo det finns folk som slänger dom istället)
Lite miljömedveten kan man väl vara ändå?
Måste erkänna att jag inte har en kompost eller bär hem mina varor i tygpåse.
(Måste ju ändå ha plastpåsarna som sopsäckar)
Men pantar det gör jag. Dels för att det är det enda rätta.
Sen är det ju såklart en bonus att man dessutom får en slant för besväret.

Idag var det då dags för att panta burkar och petflaskor.
Jag är usel på att ta det lite sådär pö om pö när man ändå ska till affären.
Då jag inser att det är dags är när det rasar ut burkar ur skåpet då det öppnas.
Idag var en sådan dag.
Påväg mot pantavdelningen så pratade jag och syster om just panta eller inte panta?
Att folk tycker det är pinsamt, jobbigt, smutsigt m.m.
När vi knallade förbi bingolotto farbrorn så passade han på..
"Nämen flickor ska ni panta? 
Då kan ni få ta med den här cola burken oxå".
Sagt och gjort klart vi kunde göra det.
Inga konstigheter.
Sen när vi väl stod i pantkön (som bestod av en nästan färdig gubbe före oss)
så propsar en medelålders stressad man på att vi kan få hans burkar.
Öh okey visst visst. ehrm.. Tack eller??

Folk verkade le sådär förnöjt när de erbjöd oss deras burkar.
Som om de hade skänkt oss en hel guldklimp eller nått i den stilen.

Inte för att vara den som är den.

Men ta i trä jag är inte i behov av en pantburks donation
därmed heller inte av två !

Jag är inte bitter inte alls.
Men lite upprörd över att de var så nöjda med sig själva då de dumpade av deras burkar hos oss.
Måste faktiskt säga att vi gjorde iallafall herr stressad en tjänst då vi pantade hans kasse med ölburkar.
Kan helt ärligt säga att det knappast var värt mödan för dom ynka kronorna.
Men moder jord är glad så det känns ju bra :D

Dessutom så kanske karln hann hem innan frugan fick dåndimpen eller dylikt.

Slutet gott allting gott.

Vad jag ville ha sagt med detta utdragna inllägg var egentligen bara:
PANTA ERA BURKAR!! OM INTE FÖR SMÅSLANTARNA SÅ IALLAFALL FÖR NATUREN :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0